כיצד נמדדת הצפייה?

מערכת מדידת הצפייה פועלת בשיטת ה- People-Meter. בשיטה זו מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של משתתפי הפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל. המכשירים עוקבים אחרי כל פעולת הפעלה, כיבוי ומעבר מערוץ לערוץ במקלטי הטלוויזיה. המדידה מתבצעת בזמן אמת וברציפות לאורך כל שעות היממה 24/7. מערכת הפיפל מיטר מאפשרת לזהות לא רק את היקפי הצפייה בתוכן מסוים (כלומר כמה צופים), אלא גם את ההרכב הדמוגרפי של הצופים (דהיינו מי צופה). לכל אחד מבני הבית כפתור משלו בשלט מיוחד באמצעותו הוא מזדהה כאשר הוא מתחיל ומסיים לצפות. כך מאפשרת מערכת הפיפל מיטר לפלח את אוכלוסיית הצופים על פי פרמטרים דמוגרפיים שונים.

מערכת הפיפל מיטר מאפשרת לזהות גם צפייה של אורחים מזדמנים השוהים בבתיהם של חברי הפאנל וזאת באמצעות כפתור זיהוי לאורחים בשלט המיוחד.

בנוסף, מערכת המדידה מודדת גם צפייה אינטרנטית (באמצעות סטרימיניג)

החל משנת 2020 ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שמודדת  גם את התוכן  הטלוויזיוני המשודר באינטרנט ובסלולר באמצעות מערכת ה-Focal Meter  . מערכת זו מנתרת את כל הצפייה בתוכן מסויים במועד כל שהוא (census) ובאמצעות הפאנל מזהה את המשתנים הדמוגרפים של צפייה זו.

מערכת מדידת הצפייה פועלת בשיטת ה- People-Meter. בשיטה זו מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של משתתפי הפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל. המכשירים עוקבים אחרי כל פעולת הפעלה, כיבוי ומעבר מערוץ לערוץ במקלטי הטלוויזיה. המדידה מתבצעת בזמן אמת וברציפות לאורך כל שעות היממה 24/7. מערכת הפיפל מיטר מאפשרת לזהות לא רק את היקפי הצפייה בתוכן מסוים (כלומר כמה צופים), אלא גם את ההרכב הדמוגרפי של הצופים (דהיינו מי צופה). לכל אחד מבני הבית כפתור משלו בשלט מיוחד באמצעותו הוא מזדהה כאשר הוא מתחיל ומסיים לצפות. כך מאפשרת מערכת הפיפל מיטר לפלח את אוכלוסיית הצופים על פי פרמטרים דמוגרפיים שונים. 
מערכת הפיפל מיטר מאפשרת לזהות גם צפייה של אורחים מזדמנים השוהים בבתיהם של חברי הפאנל וזאת באמצעות כפתור זיהוי לאורחים בשלט המיוחד.
בנוסף, מערכת המדידה מודדת גם צפייה אינטרנטית (באמצעות סטרימיניג)
החל משנת 2020 ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שמודדת  גם את התוכן  הטלוויזיוני המשודר באינטרנט ובסלולר באמצעות מערכת ה-Focal Meter  . מערכת זו מנתרת את כל הצפייה בתוכן מסויים במועד כל שהוא (census) ובאמצעות הפאנל קובעת מזהה את המשתנים הדמוגרפים של צפייה זו.

מדי לילה נמשכים הנתונים מבתיהם של חברי הפאנל אל מרכז מחשבים המעבד אותם ומפיק מהם קבצי מידע המשמשים את תוכנות עיבוד המידע השונות. משמסתיימים תהליכי העיבוד והבקרה והנתונים מאושרים להפצה, המשתמשים במידע, ובהם חברי הוועדה, יכולים לקלוט את קבצי המידע ישירות למחשביהם, בהתאם להרשאה שניתנה להם, ולהפיק על בסיסם דו"חות שונים באמצעות תוכנות ייעודיות שמספקת קנטאר מדיה.

מדי בוקר לפני הפצת הנתונים מעבירים גופי השידור את לוח השידורים בפועל של אמש as run.מערכת ה-as run קולטת את התכניות מהגופים המשדרים ומבצעת אינטגרציה בינם לבינה. 

לאחר שהנתונים מזוהים, מתבצע סיווג שלהם לפי זמני השידור לתכניות, פרומואים, פרסומות וכד'. 
על בסיס קבצים אלו מופקים דו"חות המדרוג של התכניות.

כיצד נבנה הפאנל?

הפאנל ותחזוקתו

  • הפאנל מונה 700 משקי בית (כ-2,200 פרטים), המייצגים את אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
  • נתוני הצפייה הנאספים ממנו עוברים שקלול סטטיסטי של משתנים דמוגרפיים (כגון מין, גיל, פלטפורמה, דת, ותק בארץ) במטרה להבטיח ייצוג נאות של האוכלוסייה. כדי לתחזק את הפאנל, ומבלי לפגוע במהימנותו, ניתנים תמריצים לחבריו בצורת תשורות סמליות.
  • מנהלת הפאנל עומדת בקשר שוטף עם החברים בו ועוקבת אחרי שיתוף הפעולה שלהם.
  • כמו כן, מתבצע  מעקב חריגים ותחלופה יזומה במטרה להגדיל את תוקפו הסטטיסטי.

סקר כינון

בתי הפאנל נבחרים ממאגר שנוצר ב"סקר כינון" רחב-היקף, המונה 4,500 משקי בית מדי שנה ומתבצע בראיון טלפוני.

לסקר הכינון מספר מטרות:

  1. יצירת מאגר בתים פוטנציאליים לגיוס לפאנל.
  2. מעקב אחר שינויים בהרכב האוכלוסייה (סקר הכינון משלים לוועדה נתונים בפרמטרים דמוגרפיים שאינם נמדדים ע"י הלמ"ס).
  3. מעקב אחרי שינויים בדפוסי צריכת מדיה בקרב האוכלוסייה.
  4. בניית AID.

Automatic Interaction Detectionׁ) AID) 

זהו מודל סטטיסטי מורכב שמטרתו לאתר את הפרמטרים הדמוגרפיים שיעניקו לפאנל ייצוגיות ועל בסיסם יבוצע הגיוס בפועל.

ה-AID מעבד את  נתוני סקר הכינון, מאתר ומדרג את המשתנים המסבירים את כמות הצפייה (למשל: מספר מקלטים, מספר נפשות, ילדים וכו'). על בסיס משתנים אלו נבנית מטריצה סטטיסטית שקובעת את הרכב הפאנל. המטריצה מורכבת מתאים דמוגרפיים מובחנים המייצגים את האוכלוסייה הכללית.

שלבי גיוס חברים לפאנל על בסיס ה-AID:

  • חלוקת האוכלוסייה לתאים (בית לא יכול להופיע ביותר מתא אחד).
  •  דגימה אקראית בתוך התא.
  • פניה להצטרפות לפאנל.
  • בהעדר הסכמה, פנייה לבא בתור וחוזר חלילה.
  • התקנת הציוד בבית חבר הפאנל.
  • תדרוך והרצה.

בקרה

מערכת המדידה עוברת תהליכי בקרה מרובים הנוגעים ל:
ייצוגיות הפאנל, תפקוד טכני של המערכת, התנהגות חברי הפאנל וחשאיות הפאנל. 
הבקרה מבוצעת על בסיס יומיומי שוטף.
בדיקות בקרה כוללות נערכות גם מדי חודש. 
אחת לשנה מתקיים סקר הלימה, במסגרתו יוצרים קשר טלפוני עם כל בתי הפאנל, הנשאלים במה הם צופים באותו רגע. נתוני הסקר מוצלבים עם נתוני המערכת במטרה לבחון את שיעורי ההתאמה של המערכת (matching rate).

מושגים מרכזיים

לצורך השלמת התמונה נעמוד על משמעותם של מספר מושגים מרכזיים בטרמינולוגיה המקצועית בקשר עם פעילות המערכת: 
מדרוג (רייטינג) = שיעורי צפייה, אחוז הצופים שצפו בתכנית טלוויזיה/ברצועת זמן מסוימת מתוך סך האוכלוסייה הרלוונטית (כגון: משקי בית, פרטים)
מדרוג נגזר מתוך המילה "מדרגה". כלומר לאיזו מדרגה של אחוזי צפייה הצליחה להגיע כל תוכנית.  
    נקודות רייטינג GRP – (Gross Rating Points)   מדד המציין את שיעורי הצפייה מתוך כלל האוכלוסייה.
 
נתח צפייה = (SHARE) אחוז הצופים שצפו בתכנית טלוויזיה/ברצועת זמן מסוימת מתוך סך הצופים בפועל בטלוויזיה בזמן נתון.
כיסוי (Reach) האחוז המצטבר של אנשים באוכלוסייה מסויימת (למשל נשים בגילאי 35-55) שנמנו כצופים לפחות פעם אחת בערוץ מסויים, בתכנית מסויימת או בתשדיר פרסום מסויים (בכל הערוצים)נ בפרק זמן מוגדר.
 סך הצפייה במשקי בית או ביחידים (בזמן נתון) אחוז משקי הבית או האנשים, הצופים בטלוויזיה בזמן מסוים, מתוך כלל האוכלוסייה HUT – House Using Television,  PUT People Using Television
        AID: רגרסיה רבת משתנים שמטרתה לבדוק מהם המשתנים המשפיעים על המשתנה התלוי: סך הצפייה של משק הבית. המשתנים המשפיעים נלקחים מתוך שאלון סקר הכינון.
    
יוניברס universe: האוכלוסיה הכללית בישראל, בעלת הפרמטרים הרלוונטיים למדידת צפייה, שאותה צריך פאנל המדידה לייצג. האוכלוסייה הרלוונטית בישראל למדידת הצפייה הינה: כלל משקי בית בעלי מקלטים  ו/או פרטים בגילאי 4+ במשקי בית בעלי מקלטים, ללא אוכלוסיית מזרח ירושלים ועזה. נתוני הצפייה משוקללים מידי יום עפ"י התפלגות נתוני היוניברס (נתוני האוכלוסייה בישראל) לפי גיל, מין, מס' נפשות במשק בית ועוד.
    מב"ת (מערכת בקרת תוקף): מערכת בקרה פנימית המאפשרת מעקב ובדיקת נתוני צפייה ברמת משק הבית הבודד (ללא אפשרות לצפות בפרטיו המזהים כגון שמות, כתובת, מס' טלפון וכו'). המערכת מופעלת ע"י הנהלת הוועדה בלבד ואינה מופצת לחברי הוועדה.  

תדירות צפייה (Frequency)  שכיחות חשיפה – מספר הפעמים הממוצע אשר צפו האנשים באוכלוסייה שספרו כצופים בסדרת תכניות, או בסדרת תשדירים, בפרק זמן מוגדר. 
תכנת ה- Instar: תכנה לקליטת ועיבוד נתוני צפיית בתי הפאנל. התוכנה מאפשרת למשתמש לנתח את נתוני הצפייה עפ"י פילוחים שונים כגון: שעות, ימים, ערוצים, סוג אוכלוסיה. ועוד.  לחברי הוועדה, וגורמים נוספים בשוק הטלוויזיה הרשאת שימוש בתוכנה.